ICE (In Case of Emergency)

Het liefst denken we er niet aan en spreken we er niet graag over. Toch overkomt het iedere dag een grote groep mensen: een onverwacht voorval of noodgeval. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Of … het is je eigen lichaam, die even niet meer doet wat hij zou moeten doen. Meestal komen er dan diensten aan te pas om je zo snel mogelijk van alle hulp te voorzien.

Zorg dat je te identificeren bent!

Het kan niet vaak genoeg worden gezegd. Zorg dat je te identificeren bent! Een ID kaart of rijbewijs is het makkelijkste. Maar ook je gsm biedt mogelijkheden.

Zorg dat je te identificeren bent! Stel je ICE in zodat hulpverleners je in een noodsituatie zo snel en goed mogelijk kunnen helpen

Hulpdiensten als Politie, Brandweer, BHV willen in een noodsituatie familie of vrienden inlichten, en het liefst natuurlijk zo snel mogelijk. De gsm wordt meestal voorzien van deze gegevens en daar wordt ook zo veel mogelijk gebruik van gemaakt.

Maar nu tegenwoordig de meeste mobiele telefoons op één of andere manier beveiligd zijn, met bv een code, vingerherkenning of patroon, is het erg moeilijke voor de hulpverleners om de ICE (In Case of Emergency) gegevens te kunnen openen en de nodige nummers te achterhalen.

Gelukkig is daar nu wel een iets voor aangepast op de iPhones en Android gsm.

iPhone ICE (In Case of Emergency) instellen

Deze functie is alleen beschikbaar voor iPhones vanaf iPhone 4S en voorzien van iOS 8 en hoger.
  1. Ga op je iPHone naar de app ”gezondheid”.
  2. En vervolgens naar het tabblad Medische ID, rechts onderin.
  3. Klik rechtsboven op ‘wijzig’ en vervolgens kan je een contact toevoegen (kies een tel nummer) voor noodgevallen.
  4. Tevens kan je een relatie aan de persoon toevoegen (vader/moeder, vriend/vriendin, etc).
  5. Als u de functie ‘toon bij vergrendeling’ inschakelt dan zult u voortaan als uw telefoon vergrendeld is links onderin ‘Noodgeval’ zien staan. Als u hier op klikt krijgt u uw medisch ID te zien zoals u die heeft ingevoerd.

Android ICE (In Case of Emergency) instellen

  1. Ga naar contacten en vervolgens naar groepen.
  2. Ga naar ‘ICE contact bij nood’ en klik op de button om een contact toevoegen.
  3. Klik op ‘contact noodgevallen’ en maak of een nieuw contact aan of selecteer een bestaand contactpersoon. De contactpersoon staat nu in de groep ICE contact bij nood.
  4. In geval van nood klik je op noodoproep bij een vergrendeld scherm. Als je nogmaals links onderin klikt, zie je de ICE contactpersonen.
  5. Als deze functie niet bestaat op jouw telefoon dan kan je hetzelfde nog bereiken via een app als ‘ICE Gegevens‘ of de Nederlandse app ‘In Geval van Nood‘.
  6. Beide verkrijgbaar via de Google Play Store.

Lukt je dit allemaal niet dan is er nog de mogelijkheid om op een papiertje bv je naam en tel nr en het ICE nummer te schrijven. Maak er een foto van en plaats hem op je welkomsscherm van je mobile telefoon. Bij verlies weet een eerlijke vinder je dan ook te bereiken.

Na dit alles nu maar hopen dat je het eenmaal ingesteld voor niets hebt gedaan….

Reageer en deel

Delen met je vrienden is natuurlijk helemaal top! Heb je zelf ook tips en wil je reageren op dit bericht? Doe dat dan in het berichtenvak hieronder!
We vinden het leuk om te lezen wat je van dit artikel vind.

Dit bericht delen kan levens redden!!!