Project Description

Vakantietips van een Gewichtsconsulente

Vakantietips van een Gewichtsconsulente

Nadat ik mijn diploma voor gewichtsconsulente heb gehaald word mij vaak vragen gesteld wat je moet doen als je op je gewicht wil letten. Vaak gaat het over afvallen maar voor nu wil ik wat adviezen geven over op gewicht blijven tijdens de zomermaanden aan boord. Hier is mij om gevraagd en natuurlijk wil ik graag helpen.

Frustrerende vakantie kilo’s te lijf

Het is vakantie, natuurlijk, maar wij vrouwen kennen allemaal de frustratie van de vakantiekilo’s. Je kunt hiervoor aan boord toch best goed kunt opletten en slimmere keuzes kan maken in een restaurant.

Koken en inkopen voor aan boord

Ten eerste, als je kookt aan boord, kook gewoon zoals je gewend bent. Het zijn juist de dingen die je anders doet, of extra doet waardoor je aankomt.

Bij het inkopen kun je ook winst behalen als je verse groente wilt eten i.p.v. potgroente, ondanks dat potgroente niet slecht is voor de gezondheid zit hier toch zout in om de groente langer goed te houden, hierdoor hou je makkelijke vocht vast en dat is vaak ook een oorzaak van gewichtstoenamen.

Koop bijvoorbeeld een ijsbergsla, die is veel langer goed te houden aan boord en harde tomaten i.p.v. rijpe, courgettes zijn lang houdbaar en gemakkelijk te gebruiken in roerbakschotels en zelfs rauw in slierten als spaghetti met tomatensaus, kortom harde groentes zijn beter te bewaren dan zachte.

Eet slim en blijf “slim”

Veel winst valt te behalen bij slimmere keuzes, als je echt op je gewicht wilt letten. Zonder calorieën te tellen is er best een eenvoudig trucje dat je toe kan passen.

Eet geen koolhydraten en eiwitten samen.

Dus als je vlees eet, alleen groente erbij, geen aardappelen of pasta, en als je pasta of aardappelen wilt eten eet dan geen vlees erbij.

Hierdoor kun je gewoon genoeg eten, ook in een restaurant en kom je in gewicht niet gauw aan omdat je één van de bronnen waar de meeste calorieën in zitten uitsluit.

Groente mag en kan je zoveel eten als je wilt, ze zijn gezond en caloriearm. De grootste caloriebronnen zijn vlees en pasta/aardappelen.

Eten buiten de deur

Een paar andere trucjes voor eten in een restaurant:

Laat het brood staan, hoe lekker ook dat broodje vooraf met boter is toch best een stiekeme dikmaker.

Kies vooraf iets wat mager is, zoals een carpaccio of een heldere soep, een salade is ook een goede starter.

En als je vis lust en er staat vis op het menu, ga dan altijd voor de vis, vis bevat minder calorieën dan het gemiddelde stukje vlees dat geserveerd wordt in restaurants, lust je geen vis ga dan voor de kip, biefstuk of neem een vegetarisch gerecht en gegrild is altijd beter dan gebakken.

Zeg “NEE” tegen de ergste dikmakers

Maar het aller-allerbelangrijkste is vermijd suikers, in frisdrank, ijs, stukje vlaai met slagroom bij de koffie, jam, hagelslag, we weten het allemaal. Suikers zijn de ergste dikmakers omdat je lichaam dat altijd omzet in vet. Je kan beter iets eten waar wat vet in zit en geen suiker, dan andersom.

Ons lichaam is meer geschikt in het verwerken van vetten dan van suikers. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat we alleen vette dingen moeten eten, want dan gaat het lichaam die vetten ook weer opslaan.

Ergens weten we allemaal wel een beetje hoe het moet, maar ik hoop dat deze extra tips jullie kunnen helpen deze zomer.

En mochten jullie meer willen weten, laat het dan even weten, dan wil ik hier graag verder op in gaan.

Aan boord van ms Sequana.

Geschreven door Lilian Markgraaf. Zij woont en werkt aan boord van motorschip Sequana en is enthousiast watersporter

Lees haar profile »»

Lilian Markgraaf
Lilian MarkgraafLeeft en werkt a/b van ms Sequana
Klik op de foto voor meer info.

Laat een reactie achter!

Wil je reageren op dit bericht?

Doe dat dan in het berichtenvak hieronder! We vinden het leuk om te lezen wat je van dit artikel vind.