Wintersport in eigen land.
En dan plotseling komt er dan toch nog een strenge vorstperiode.
Met een straffe oostenwind wordt de komende dagen koude lucht aangevoerd. De maxima dalen tot iets onder nul en ’s nachts vriest het -5 tot -10 graden. Maandag valt er mogelijk lichte sneeuw, op de andere dagen schijnt geregeld de zon.
Oei, dit klinkt serieus. In ieder geval wel zo serieus dat je misschien toch nog even moet denken hoe je boot er nu voor staat. Daarom hieronder nog even een checklist.
Winterklaar maken
Accu’s:
- Zorg dat alle cellen goed gevuld zijn met gedestilleerd water.
- Zorg dat de accu’s volledig zijn opgeladen en laad ze evt. tijdensde winter regelmatig bij.Afvoerputjes:
- Douche-afvoerbak vullen met antivries totdat 1 a 2 keer de pompautomatisch is gaan lopen. Voordat dit gebeurt, eerst het filter vande pomp schoonmaken, zodat hier geen vocht in achterblijft.
- Wasbakafvoer een klein beetje antivries doorheen, waardoor inieder geval in het evt. laatste bochtje geen water, maar antivries ligt.Toilet:
- Zorg dat eerst de vuilwatertank helemaal leeg is.
- Buitenboordkranen sluiten.
- Water uit de afvoerleidingen en het toilet laten lopen. Ivm een Y-kraan, eerst alles op “overboord” zetten. Antivries in de toiletpot en dit doorspoelen. Liefst tijdens dit doorspoelen iemand de kogelafsluiter dicht laten zetten, zodat de kogelafsluiter vol zit met antivries.
- Toiletkraan op vuilwatertank zetten en een liter antivries hierin pompen.
- Aanvoerslang van toilet loskoppelen en antivries hierin gieten. Wanneer deze goed vol zit met antivries, kogelafsluiter even openen (zorg dat het uiteinde van de slang boven de waterlijn uitkomt!) zodat ook antivries IN de afsluiter komt te zitten en dan snel weer dicht doen.
- Nog een beetje anti-vries in
de toiletpot gieten en laten staan.Vers water tank:
- Alles door de kranen volledig laten weglopen.
- Boiler leeg laten lopen en ook zekering hiervan omzetten, zodatdeze niet per ongeluk kan “droogkoken”.
- Waterpomp afkoppelen en evt. met compressor alle leidingendoorblazen.Uitlaat:
- Afsluiter van aanvoerslang tot aan wierpot dichtzetten.
- Deze vullen met antivries via de wierpot.
- Motor starten en rustig antivries bijvullen, totdat de gehelewaterlock antivries bevat en geen water meer.
- Motor stoppen.
- Kort de afsluiter open en weer dicht doen.
- Bijvullen tot in de wierpot met antivries.
- Wierpot weer dichtdraaien.
Motor:
-
Bij een motor zonder waterkoeling (indirect gekoeld dus),
controleren of genoeg koelvloeistof aanwezig is en of deze nog voldoende beschermt tegen vorst. Zo niet, alles vervangen. Om zeker te zijn kan je dit ’t beste elke 2 jaar vervangen.
- Alle filters (groffilter, brandstoffilter), welke bedoeld zijn om vocht uit de brandstof te halen, van het opgevangen water ontdoen, ook dit kan bevriezen en nog veel narigheid geven.Dekbeslag:
- Alle los te maken dekbeslag, zoals mastjes, evt. scheepshoorn,loskoppelen en binnen bewaren.
- Niet gebruikte fenders naar binnen halen.
- Vlaggen naar binnen, zien ze er in het nieuwe seizoen nog goeduit.Etenswaren en drinken:
- Alle etenswaren van boord af. Je wilt geen
ongedierte in hetnieuwe seizoen.
- Alles wat vloeibaar is, ook van boord af. Dit kan immers alleenmaar bevriezen en zodra het dooit, loopt het door de boot heen.
Deze tips zijn gemaakt door Raimond Kollman en geplaatst op de site http://www.vaargelijk.nl als hulp bij het winterklaar maken van een boot.
Er kunnen geen rechten aan dit document ontleend worden. Iedereen moet doen met deze tips wat hij/zij zelf wil.Heb je zelf nog een tip en wil je deze doorgeven, laat het ons even weten in een bericht hieronder.
En dan natuurlijk met een gerust hart genieten van winterport in eigen land!