Controleer het saildrivemanchet
Okay, het klinkt misschien wat technisch maar vergis je niet, er zijn heel wat watersportvrouwen die zich ook bezig houden met de technische zaken aan boord. Zij weten waarschijnlijk direct waar dit over gaat en zo niet dan is het bovenstaande plaatje duidelijk over welk deel van de boot het gaat.
Gat in de romp
Heb je je wel eens afgevraagd hoe een schroef met de as dwars door de boothuid naar binnen kan zonder lekkages en zonder dat er water mee komt de boot in? Welnu, dat danken we aan de uitvinding van de Saildrive manchet. Een rubberen ring/manchet die goed is aangesloten bij de uit-/ingang van de boot. Goed vast in het mechanisme verwerkt van de schroef.
Deze constructie, met de saildrive manchet, zorgt er voor dat, ondanks het gat in de romp, de boot blijft drijven en niet gaan zinken.
Dit laatste geeft wel aan hoe een delicate constructie dit is en hoe belangrijk. Scheurt deze manchet of is hij lek dan zal het schip zinken. Het is natuurlijk belangrijk om, voordat dit voorval kan plaats vinden, de manchet te vervangen.
Contoleer!
Het is zinvol om de saildrivemanchet goed te onderhouden. Een schone motorruimte werkt hieraan ook mee, het verlengt de levensduur van de manchet.
Het zal je dus niet verbazen dat het belangrijk is deze aansluiting met regelmaat te controleren. Het materiaal kan scheurvorming vertonen en dan is Leiden in last. Maar hoe vaak moet je hier nu naar kijken?
Hoe vaak moet je controleren?
Natuurlijk hoort een controle bij een jaarlijks inspectie. Volgens experts is het raadzaam vanaf 7 jaar een goede check te laten doen door een professional op de werf of jachthaven. Deze let bv op scheurvorming of andere zaken die niet goed zijn. Bij een levensduur van 15 jaar moet de manchet zowieso vervangen worden. Veiligheid gaat boven alles en problemen als lekkages is niet waar je op zit te wachten in het seizoen. Zorg dat je weer veilig het water opgaat!