Alarm kanaal 10 of 112
Alarmeren aan boord
Wanneer je 1-1-2 belt maak je verbinding met de meldkamer.
Degene aan de telefoon wil eerst een aantal zaken van je weten. Bv. Wat heb je nodig? Een ambulance, de politie of de brandweer? Dan willen ze ook je adres weten… Kijk en dan komt het probleem! Je bent aan het varen en hoe komen de hulpdiensten dan bij jou?!
Een punt van aandacht
Toen ik zelf mijn cursus ging ontwikkelen wist ik meteen, hier moet ik aandacht aan schenken…
Nog niet zo lang geleden was ik aan boord van een binnenvaartschip voor de cursus Acute Zorg aan Boord. Zij hebben het aan den lijve ondervonden hoe het is om niet begrepen te worden op het moment dat je varend 1-1-2 belt.
Ik zal het in het kort vertellen wat hen overkwam.
Een waar kippenvel-verhaal
Het was vrijdagmiddag en voor de betreffende matroos stond het weekend voor de deur. De binnenvaart heeft vaak te maken met gladde en gammele steigers. Geen ideale situatie dus.
Het schip komt aanvaren en de broer van de matroos staat al met de auto aan wal klaar om hem op te halen. Even gauw het steiger “aanschieten” en weer door. Zo gaat dat vaak.
De steiger was glad. Misschien ken je het zelf wel…van dat hout bedekt met wat groen.
Hij valt tussen steiger en schip en het schip heeft de jongen platgedrukt.
De schipper heeft hierop naar zijn vrouw, die achter het roer stond, geroepen om het schip “af te houden”. De schipper is hierop zelf in het water gesprongen en heeft de jongen vastgehouden… Maar het was onmogelijk om uit het water te komen.
112 Alarm
De vrouw heeft direct 1-1-2 gebeld maar het horen van het woord binnenvaart schip was eigenlijk de verwarring al compleet. Bent u aan het varen dan? Waar bent u dan? Een heleboel vragen en dat allemaal terwijl je dan probeert om het schip veilig te houden in de stroming van de rivier tijdens een noodsituatie!
Uiteindelijk kwam de ambulance ter plaatse. De jongen is overleden aan zijn verwondingen.
16 jaar was hij…. Hier had geen reddingsvest geholpen een ook geen EHBO. Maar wat ik wel begrijp van deze mensen is dat zij met name aan de telefoon een heleboel onbegrip hadden en dus ook oponthoud in de hulpverlening. Dat draag je je hele leven met je mee.
Wie oproepen in noodsituaties?
Als je aan het varen bent kun je beter de brug, post, sluis of sector oproepen via de marifoon.
Dit doe je via kanaal 10.
- Als je dan uitlegt waar je je bevindt en wat er aan de hand is dan kunnen zij de hulpdiensten waarschuwen.
- Zorg dat de melding kort en duidelijk is.
- Geef de naam van je schip / boot door, je positie, wat er aan de hand is en hoeveel slachtoffers erbij zijn betrokken.
- Wanneer je dit via de marifoon doet heb je ook kans dat omliggende schepen / boten je melding horen en je kunnen komen helpen.
Ruime wateren
Via DSC kanaal 70 of de kustwacht via VHF kanaal
Als je om zoekhulp vraagt, moeten alle schepen in de buurt mee helpen zoeken.
Ik wens je vooral een veilige vaartocht!
Hartelijke groet,
Tessa Zijlstra
Niet helemaal mee eens, het kanaal om calamiteiten te melden is kanaal 16.
Dit kanaal wordt standaard uitgeluisterd door de officiële instanties en alle
schepen om je heen.
Wel kan je ook op een zgn “blok-kanaal” oproepen maar die zijn verschillend
en afhankelijk van waar jij en je schip zich bevindt.
Op open of groot water kan je ook de alarmlijn van de kustwacht bellen.
0900 0 111
Groet, André
Dank voor je toevoeging Andre.
Bedankt voor jullie positieve reacties!
Heb je er zelf ervaring mee Anneke?
Goed verhaal. Is het niet zo langzamerhand tijd dat 112 ook op het water de weg weet. Ik ben nu wel benieuwd naar het boek.
Dit is een hele goede tip, want ja het begrip varend zijn wordt idd niet goed begrepen. Dank dat u dit hier vermeld.